Verdere digitalisering maakt notariaat toegankelijker: dit levert het jou op 

drie mensen werken samen aan de digitalisering van het notariaat. Een blonde vrouw, een jongen met krullen en een man met een bril.

‘Digitalisering van het notariaat’ is nu al jaren het onderwerp van allerlei kennissessies, netwerkdagen en events. Vaak draait het dan om toekomstvisies en het grotere plaatje. Maar welke mogelijkheden en kansen brengt het nu praktisch met zich mee? En wat betekent dat voor jouw klanten en dienstverlening? Daar hebben wij wel wat ideeën over, dus laat je inspireren in deze blog.  

Notaris veel toegankelijker

Over tien jaar ziet het notariaat er totaal anders uit, daar zijn wij zeker van. In een eerdere blog schreven we al over de gebeurtenissen die deze digitale transformatie aanjagen én hoe die de papieren notariële akte naar de achtergrond schuiven. Dat vooruitzicht kan wat beangstigend zijn, maar het biedt ook een hoop nieuwe mogelijkheden. En die liggen wat ons betreft besloten in één thema: toegankelijkheid van data. Zowel in letterlijke als figuurlijke zin.  

Digitalisering notariële akte verlaagt drempel

Om te beginnen met het letterlijke gedeelte: de papieren notariële akte maakt jouw dienstverlening geregeld fysiek minder toegankelijk. Zo is er voor mensen die de taal niet machtig zijn geen mogelijkheid om de akte automatisch te vertalen. Dus moet er altijd een tolk bij zijn. Daarbij moet de akte vaak op locatie worden ondertekend, wat lastig kan zijn voor mensen met een lichamelijke beperking.  

Digitaliseer je de akte wanneer de wet hiervoor de kaders biedt? Dan kun je werken met digitale attributen. Hierdoor wordt de taal gewoon een instelling die je kunt aanpassen om de akte begrijpelijk te maken in de moedertaal. Daarbij kun je een digitale akte ook veilig en rechtsgeldig online laten ondertekenen en hoeft iemand met een beperking dus niet het huis uit. Zo verlaag je de drempel naar jouw dienstverlening.  

Andere businessmodellen

Digitalisering maakt niet alleen de notariële akte letterlijk toegankelijk, maar ook jouw dienstverlening in figuurlijke zin. Op dit moment komen mensen alleen voor grote zaken bij jou. Want voor een huurcontractje van 600 euro per maand kost het te veel moeite, tijd en geld om naar de notaris te gaan. Terwijl jouw expertise hier ook van pas komt.  

Als je digitaliseert kun je een schaalbaar werkproces inrichten. Hierdoor ben je minder tijd kwijt per transactie, kun je toegankelijke tarieven hanteren en sneller werken. Dat maakt het in één klap een stuk aantrekkelijker voor mensen om de notaris in te schakelen, voor zaken waar je doorgaans niet voor wordt gevraagd.  

Werkzaamheden uitbreiden

Digitalisering maakt het dus mogelijk om sneller te werken en andere diensten aan te bieden. Maar hoe verander je je dienstverlening daarmee? Een huurcontract laten opstellen door de notaris, is natuurlijk al interessanter als de tarieven lager zijn. Toch kun je nog een stap verdergaan. Bouw bijvoorbeeld een applicatie waarin de klant het opstellen van zo’n contract grotendeels zelf kan regelen. Dan trek je een groter aantal klanten.  

Of wat dacht je van echtscheidingen? De advocatuur zet hier al maximaal op in. Zij regelen zelfs hotels waarin je kunt scheiden. Dit zou een hele goede markt voor de notaris zijn, want ook jij kunt scheidingscontracten en –voorwaarden opstellen. In sommige gevallen is een notaris zelfs een geschiktere keuze, want die is onpartijdig en onderlegd om een mediator-positie in te nemen. Het vereist alleen wel een ondernemende geest om dit allemaal op te zetten.  

Digitalisering notariaat voor nieuwe generatie

Hoewel inzetten op deze nieuwe mogelijkheden optioneel is, is digitalisering dat niet. Waarschijnlijk heb jij al digital natives – mensen die volledig zijn opgegroeid in het internettijdperk – op jouw kantoor werken; zij het als stagiair of juniorwerknemer. In de komende tien jaar treden zij ook toe tot jouw klantenbestand. Voor hen is werken met een papierwinkel, een kopie van je paspoort opsturen of formulieren op de post doen, haast prehistorisch. Dus als je werknemers en klanten uit deze leeftijdscategorie wilt aantrekken, is het belangrijk om met de tijd mee te gaan.  

De toekomst in met Nobilex

Of jij nu al aan de vooravond staat van het nieuwe werken of verdere digitalisering nog even links laat liggen: wij gaan alvast voor jou aan de slag. Bij Nobilex zetten we namelijk continu stappen om de transitie naar de toekomst te vergemakkelijken. Zo staan wij voor je klaar als jij een volgende sprong naar digitalisering maakt. Benieuwd naar de ontwikkelingen binnen Nobilex? Of naar onze software? Vragen kun je hier altijd stellen.  

Alles weten over Nobilex?