Ontmoet Robert Heinen: onze nieuwe directeur Sales & Business Development 

Sinds 15 september versterkt een zwaargewicht uit het notariaat ons team: Robert Heinen voegde zich bij Nobilex als directeur Sales & Business Development. Hij werkt al sinds 1986 in de branche en heeft één grote passie: automatisering. Laat dat nou net zijn waar wij ook van houden. Waarom hij zich bij ons aansloot? En wat zijn visie is voor de branche? Ontdek het in deze kennismaking met Robert Heinen.  

Over Robert Heinen 

Voordat Robert in het notariskantoor terechtkwam, had hij hele andere plannen. Hij wilde namelijk beroepsmilitair worden. Maar vlak voordat dit realiteit werd, vroeg een medewerker van een notariskantoor uit Dedemsvaart of hij bij hen wilde werken. ‘Ik koos toen voor de veiligheid van het dorp, mijn stamkroeg en volleybal. En daar heb ik nooit spijt van gehad.’  

Daarop volgde hij na de meao nog een opleiding tot notarisklerk en groeide door naar kantoormanager binnen het notariskantoor. In die tijd ontwikkelde Robert zijn interesse in automatisering, waardoor hij uiteindelijk bij Van Brug Software terechtkwam. Hier werd Robert in 2008 directeur en eigenaar en daarna verkocht hij het in 2014 aan TSS. Inmiddels heeft hij met een partner zijn eigen SaaS-oplossing Linckr in de markt gezet en sinds kort versterkt hij dus ons team. ‘Wat ik ook doe, ik kom steeds weer terug bij het notariaat.’  

Daarom het notariaat 

Wij weten natuurlijk wat ons in het notariaat aantrekt, maar waarom heeft het zo’n magnetische werking op Robert? ‘Ik denk dat het voor mij met een bepaalde vertrouwdheid te maken heeft. Ik ken de markt en de markt kent mij. Daardoor zie ik daar ook eerder kansen liggen. Daarbij kunnen we als softwareleveranciers het notariaat goed helpen bij digitalisering, verbetering van de communicatie, processen en samenwerkingen.’  

Kansen en mogelijkheden voor het notariaat 

Als Robert kansen ziet, dan pakt hij ze ook. Daarom is hij ook begonnen met Linckr. Het doel van deze applicatie is om met modules de klantbeleving te verbeteren en interne processen te stroomlijnen. ‘Wanneer nu een waarborgsom- of bankgarantie binnenkomt bij de notaris, dan zet deze ‘m per mail door naar bijvoorbeeld de makelaar. Het gebeurt alleen geregeld dat deze vervolgens in een mailbox verdwijnt, waardoor de combinatie niet soepel verloopt.’ 

Wat gebeurt er als een softwareleverancier als Nobilex Linckr integreert in hun systeem? ‘Dan wordt zo’n garantie direct ingevoerd en krijgen alle betrokken partijen een bericht. Zo is iedereen direct op de hoogte.’ Maar je kunt nog een stap verder gaan. ‘Als softwareontwikkelaars kunnen we kijken naar de mogelijkheden om cliënten actief te benaderen via applicaties. Bijvoorbeeld door een bericht te sturen met de vraag of de voogden in een testament nog kloppen. Door proactief aanwezig te zijn in het leven van cliënten, toon je je betrokken en creëer je nieuwe inkomstenbronnen.’  

Bij Nobilex zien we precies zulke kansen, daar schreven we al eerder over in deze blog.  

Ontmoeting met Nobilex 

Als je zolang rondloopt op notariskantoren als Robert, dan is het een ons-kent-ons-kwestie. Onze directeur Rob van Weeghel en Robert kenden elkaar daardoor al wel vanuit de wandelgangen. ‘Toen ik voor TSS werkte, verkocht Rob Dirict (nu NotarisDossier, red.) aan hen. Door mijn werk als portfoliomanager hadden we toen veel met elkaar te maken. Daarna verloren we elkaar een tijd uit het oog. Maar vanuit het kader van Linckr kwamen we elkaar weer tegen. Rob herkende zich sterk in het doel dat wij voor ogen hebben: betere dienstverlening aan de klant en het stroomlijnen van interne processen. Dat maakte dat we eens verder praatten.’  

Daarom Nobilex 

Bij Nobilex zochten we een directeur Sales & Business Development. Iemand met een breed netwerk, veel kennis van de branche en de kunde om een verhaal goed over te brengen. Robert was voor ons de ideale kandidaat en dus trokken we de stoute schoenen aan om hem hiervoor te vragen. Maar waarom koos hij voor ons? ‘Het draait hier minder om rendement en meer om wat goed is voor het notariaat. Daar sta ik helemaal achter, ik vind ook dat het in de kern moet gaan over: hoe ontzorgen we de notaris én de consument? Daarin vinden we elkaar.’  

Roberts plannen voor Nobilex 

Op het moment van dit interview, werkt Robert pas anderhalve week bij ons. Toch wilden we hem vragen wat zijn plannen zijn voor Nobilex. ‘Op dit moment is het nog wennen. Zo zoek ik naar de balans tussen Linckr en Nobilex. Met Linckr richten we ons op notarissen en softwareleveranciers, maar nu werk ik er ook voor een softwareleverancier. Dan wil je natuurlijk niemand te kort doen. Wat betreft mijn nieuwe functie focus ik me allereerst op het goed leren kennen van het product.’ 

Eerste indruk van Nobilex 

Wat Robert bij deze eerste kennismaking opviel? ‘Ik ben positief verrast over waar het product staat. Het is me al opgevallen dat de ontwikkelsnelheid van de software heel hoog is, met wel elke twee weken updates met nieuwe features. Ook vind ik het een mooie aanvulling dat er een gebruikersraad is waarin klanten zelf de ontwikkelprioriteiten kunnen aangeven. Verder liggen er mooie ideeën om alle beschikbare data beter te gebruiken om processen nog efficiënter te maken. En ik kijk er weer erg naar uit om in de auto te stappen en heel Nederland door te crossen, om met notarissen in gesprek te gaan. Daar ligt namelijk echt mijn kracht: mensen, bedrijven en ideeën met elkaar verbinden.’  

Blijf op de hoogte 

Wil je op de hoogte blijven van Nobilex-nieuws? Weten wat er speelt in de branche? En welke nieuwe features wij lanceren? Abonneer je dan op onze nieuwsbrief, dan ben je altijd op de hoogte. 

Alles weten over Nobilex?